1 ارديبهشت 1397
برگزاری کارگاه آموزشی دو روزه برای کارشناسان سازمان برنامه و بودجه در رایسست
پيرو درخواست سازمان برنامه و بودجه در تاريخ های اول و دوم اردیبهشت 97، کارگاه آموزشی « بررسی نقش محوری ISC در تخصيص بودجه پژوهشی دانشگاه ها» برای کارشناسان دفتر امور آموزش عالی، تحقيقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. در ابتدای اين بازديد که در دفتر رياست محترم سازمان برگزار گرديد، آقای دکتر دهقانی ضمن خير مقدم به ميهمانان به معرفی اجمالی دو مجموعه تحت مديريت ( مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پايگاه استنادی علوم جهان اسلام) پرداختند.
ايشان ضمن اشاره به چگونگی تاسيس رايسست در سال 1370 اعلام داشتند در آن زمان اين مجموعه اولين نهادی بوده است که خدمات علمی را بصورت الکترونيکی به کاربران داخل و خارج از کشور ارائه می کرده است. ايشان سپس به مهمترين وظايف و اهداف مصوب رایسست اشاره کردند و بیان داشتند علت کاربرد لفظ منطقه در عنوان اين مجموعه به حوزه‌ی فعاليت آن برمی گردد که مناطق مختلف از شبه قاره هند گرفته تا آسيای ميانه و خاورمیانه و شمال آفريقا را شامل می شود.
وی با معرفی پايگاه های اطلاعاتی نظير پايگاه مقالات الکترونيکی فارسی، پايگاه مجلات الکترونيکی فارسی، پايگاه مقالات کنفرانس های ايران و .... به گستردگی نشريات موجود در مجموعه اشاره کردند و عنوان داشتند در مجموع 2200 نشريه فارسی و 8000 نشريه غير فارسی وجود دارد که به هشت حوزه‌ی موضوعی کلان مربوط می شود.
دکتر دهقانی در ادامه به معرفی شاخه های رایسست در کل کشور پرداختند و عنوان کردند تقريباً در تمامی استانهای کشور شاخه داريم که با هدف ارائه اطلاعات به محققان و جامعه علمی کشور دایر شده اند. ايشان همچنين به برنامه های ديگر مجموعه شامل اتصال دانشگاه های دارای کرسی زبان و ادب فارسی از سراسر جهان به رایسست، اتصال مدارس به رایسست، انتشار نشريات رتبه دار دانشگاه های کشور، توليد نرم افزارهای مختلف با قابليت استفاده توسط محققان و .... اشاره نمود.
وی همچنين در مورد پايگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در اين نهاد، ارزش گذاری نشريات علمی، تعيين نويسندگان برتر، رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز علمی- پژوهشی انجام می شود و اين مجموعه سعی دارد گزارش های متنوع و روزآمدی را در خصوص تحليل اطلاعات علمی کشورهای اسلامی به جامعه علمی ارائه دهد. هدف اصلی اين مجموعه آن است که بتواند محور سنجش علم و فناوری در سطح کشورهای اسلامی باشد. ايشان سامانه نشريات علمی جهان اسلام، رصدخانه علم جهان اسلام، سامانه ثبت همايش های علمی، اطلس علم ايران، رتبه بندی دانشگاه های کشور و کشورهای اسلامی را به عنوان نمونه ای از فعاليت های پايگاه استنادی علوم جهان اسلام ذکر نمودند.
در طی اين کارگاه آموزشی دو روزه در مورد شاخص های رتبه بندی در ISC، روش جديد نمايه سازی و سطح بندی نشريات، معيارهای ارزيابی و نمايه سازی و برخی از محصولات ISC و يک کارگاه ديگر در مورد پايگاه های اطلاعاتی و خدمات و محصولات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ارائه خواهد شد.
ميهمانان نيز ضمن تشکر از برگزار کنندگان اين کارگاه اعلام داشتند استفاده از بسترهای اطلاعاتی موجود در رايسست و ISC می تواند مبنای خوبی را برای بخش عملکرد پژوهش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در اختيار ما قرار دهد که ابزاری مهم برای بودجه بندی پژوهش دانشگاه ها به حساب می آيد. ميهمانان همچنين بر نياز به استانداردهای لازم و معتبر اطلاعاتی متمرکز برای تحليل اطلاعات دانشگاه ها و بودجه بندی تاکيد کردند.