23 آبان 1395
رتبه کیفیت تولیدات علمی کشور ۱۹ پله‌ ارتقا یافت
به گزارش اداره روابط عمومی و همکاري های علمی بين المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی اعلام کرد: بدنبال بروز رسانی اخیر اطلاعات پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) در سال ۲۰۱۶ میلادی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ تولید علم برتر رتبه ۲۰ دنیا را کسب کرد.

دهقانی گفت: از این حیث در سال ۲۰۱۱ میلادی ایران رتبه ۳۹ دنیا را در اختیار داشت. تولید علم برتر شامل مقالات پراستناد و داغ می شود. این مقالات در دسته مقالات یک درصد برتر دنیا قرار می گیرند که در واقع موثرترین بخش از تولید علم دنیا را تشکیل می دهند.



سرپرست ISC ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ میلادی، سهم مقالات پراستناد و داغ کشور که در واقع به عنوان کیفی ترین مقالات دنیا شناخته می شوند از کل دنیا به ۲.۲٪ رسید. در سال ۲۰۰۷ میلادی سهم ایران از تولید علم برتر ۰.۵٪ (نیم درصد) بود. این سهم در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۱٪ رسید و در سال ۲۰۱۵ میلادی برای اولین بار سهم ایران از مقالات برتر دنیا از سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا پیشی گرفته و به ۱.۶٪ رسید. از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکنون سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا ۱.۸٪ (یک ممیز هشت دهم درصد) است.



دهقانی اظهار داشت: با وجود اینکه سال ۲۰۱۶ میلادی هنوز به پایان نرسیده است، اما مقایسه تعداد مقالات کیفی در این سال در مقایسه با سال ۲۰۰۷ نشان از ۴ برابر شدن تعداد این مقالات دارد. ایران در خلال سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ به ترتیب ۵۶، ۴۲، ۵۲، ۸۶، ۷۴، ۱۰۵، ۱۴۷، ۱۸۶، ۲۴۶ و ۲۲۳ مقاله پراستناد و داغ تولید کرده است. میزان کل تولید علم دنیا در همین دوره زمانی به ترتیب 10495، 11222، 11728، 12128، 12925، 13648، 14344، 14767، 15322 و 10083 بوده است.



سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، گفت: سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری کسب مرجعیت علم و فناوری در سطح بین المللی در اولین بند از سند قرار دارد. هر چند افزایش کمیت تولید علم از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما اگر این کمیت از کیفیت لازم برخوردار نباشد منجر به مرجعیت نخواهد شد.

وی افزود: مرجعیت به مفهوم استفاده از علم تولید شده است و هم اکنون استنادها مهمترین شاخص سنجش مرجعیت هستند. پژوهشگرانی که مقالات پراستناد و داغ تولید تولید می کنند از فراست علمی برخوردارند که در بهترین نقاط در دنیای علم سرمایه گذاری می کنند. هرچند این تعریف لزوما با نیازهای بومی علم همخوانی ندارد، اما با پدیده ای به نام علم جهانی همخوان است. چنین مسئله ای بر کمیت تولید علم نیز صادق بوده و لذا لازم است کمیت تولید علم کشور را نه تنها در مسیر علم بین الملل بلکه در مسیرنیازهای بومی که از اولویت بیشتری برخوردار هستند قرار داده شود. بنابراین پژوهشگران کشورلازم است علاوه بر توجه به شاخص استناد به مدارک به سایر شاخص ها از جمله شاخصهای تاثیرفنآورانه و تاثیر نوآورانه و نیز تاثیر علم صنعتی را مورد توجه قرار دهند.